Start ‘Realisten Academie 2.0: de inclusie-makers’ voor jongeren met een arbeidsbeperking

Positieve beeldvorming, het doorbreken van taboes op arbeidsbeperkingen en aandacht voor een maatschappij waarin iedereen meedoet. Daar maken wij ons hard voor met het MDT-project de ‘Realisten Academie 2.0: de inclusie-makers’. Het project waarmee we jongeren (14-27 jaar) met een arbeidsbeperking gratis opleiden tot Realist. Want zij verdienen dezelfde kansen op de arbeidsmarkt. De trainingen, passend bij de persoonlijke situatie, zijn makkelijk te combineren met studie of (vrijwilligers)werk. De eerste training start op 5 september 2022!

Een persoonlijk gesprek maakt het verschil!

We creëren een toegankelijke verbinding tussen jongeren, die graag aan het werk willen, en organisaties die welwillend zijn, maar (nog) niet altijd weten hoe ze werknemers met een begeleidingsvraag duurzaam en op een goede manier kunnen faciliteren. Met de inzet van de Realisten maken we tevens inclusie bespreekbaar. De jongeren worden getraind voor het geven van pitches en voorlichtingen aan werkgevers, onderwijsprofessionals en studenten. Ze vertellen hoe het is om te leven, te studeren of te werken met een beperking. Zo wordt er niet over, maar mét de doelgroep gesproken. Dit sluit aan bij het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (artikel 4, Sectie 3). “Niets over ons zonder ons” is een belangrijke pijler van dit verdrag.

Meerwaarde voor de deelnemende jongeren

De motivatie voor het meedoen aan de Realisten Academie 2.0 voor jongeren is vooral het boosten van hun eigen ontwikkeling en het bijdragen aan meer inclusie. Door een afwisselend programma leren ze bovendien van en met elkaar. Deelname beloont de jongeren op diverse manieren. De belangrijkste beloning is het hebben van een leuke, inspirerende tijd waarbij ze tegelijkertijd zich persoonlijk ontwikkelen, anderen leren kennen, actief aan de slag gaan met hun loopbaan, hun cv verrijken en hun zakelijke netwerk vergroten. Via keuzemodules en kweek-pools is er volop ruimte voor eigen leerbehoeften en positieve leerervaringen en werken we samen met hen aan regionale impact. Ze krijgen een realistischer beeld van hun talenten en mogelijkheden, breiden hun netwerk uit en kunnen hun 21e-eeuwse vaardigheden (door)ontwikkelen.

Deelnemen als individu of als klas

Naast individuele deelname kan ook een hele klas, van een v(s)o-school, de training volgen. Na de basistraining kunnen alle deelnemers verder expertise opbouwen met het volgen van verschillende modules naar eigen keuze. De eerste training start op 5 september a.s.

Doe mee!

Nodig als organisatie een Realist uit en wijs jongeren met een beperking op deze mooie kans. Want een persoonlijk gesprek voor inzichten maakt het verschil. Zo doorbreken we samen taboes op arbeidsbeperkingen en werken we aan gelijke arbeidsmarktkansen.

Initiatiefnemers Realisten Academie 2.0: de inclusie-makers

Het MDT-project is een initiatief van CNV Jongeren, Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO)Onbeperkt aan de slag en Stichting Alexander, gefinancierd door ZonMw.