Persbericht | Ongehoord dat jongeren worden benadeeld met deze beleidsarme begroting

Het demissionaire kabinet presenteert dit jaar een beleidsarme begroting op Prinsjesdag waar jongeren veel te weinig aan hebben. Zonder plannen om de wooncrisis echt aan te pakken zullen jongeren er niet in slagen om een betaalbare woning te krijgen. CNV Jongeren voorzitter Justine Feitsma: “De woningnood is te hoog, maar nu moeten jongeren wachten op politieke partijen die uitgebreid de tijd nemen om te formeren. Die luxe hebben jongeren zelf niet, zij zijn intussen elke maand bijna de helft van hun inkomen kwijt aan ongezond hoge woonlasten.” 

Wooncrisis

Eén van de grootste zorgen bij jongeren op dit moment is het vinden van een betaalbare huur- of koopwoning. De grote bedragen die zij kwijt zijn aan huurwoningen is een zware financiële last. “Weer geen ingrijpende maatregelen van het kabinet om de wooncrisis aan te pakken is een enorme teleurstelling. De extra investering in het bouwen van woningen is zeer welkom, maar dit moet volgens ons ook echt gepaard gaan met andere maatregelen wil het op korte termijn ook verlichting bieden”, aldus Feitsma. Dit kabinet gaat dan ook totaal voorbij aan de oproep van duizenden tijdens het Woonprotest om extra in te grijpen op de woningmarkt.

Inkomen en schulden

CNV Jongeren ziet dat veel jongeren moeite hebben met rondkomen. Het is ontzettend fijn dat de economie sneller herstelt dan verwacht, maar nu is het ook tijd dat jongeren dit in hun portemonnee voelen, want ook zij moeten profiteren van economische groei. Het minimumjeugdloon vanaf 18 jaar moet zo snel mogelijk worden afgeschaft en het minimumloon moet omhoog. Feitsma: “Schandalig dat dit door de lange formatie niet al komend jaar gerealiseerd kan worden en dat de werkenden van nu de dupe hiervan zijn.”

Onderwijs

We zijn ontevreden dat het kabinet niet meer investeringen in het onderwijs voorstelt. Er is meer geld nodig om het onderwijs kwalitatief beter te maken, zoals het aanpakken van het lerarentekort, de onderwijsachterstanden, de kansenongelijkheid en het passend onderwijs.