Veel organisaties en bedrijven zijn enthousiast over initiatieven voor een meer diverse ondernemingsraad. Hoe pak je dat aan? Rianne Rietveld en Justine Feitsma gaven een interview in OR Magazine over de MZ projecten van CNV Jongeren waarmee zij ondernemingsraden helpen om te verjongen en vernieuwen.
Organisaties zijn niet altijd bereid om veel tijd en moeite te steken in het ontwikkelen van hun or. Vandaar dat CNV Jongeren meerdere projecten heeft om te helpen bij verjonging van de medezeggenschap. Jongere medewerkers zijn een deel van de werkvloer, hun behoeften en interesses tellen dus mee. Ze willen hun stem laten horen, maar weten niet goed hoe. De or lijkt stoffig en ingewikkeld. En de or’s weten niet altijd hoe ze jongeren kunnen bereiken en veranderingen kunnen doorvoeren. Vaak zitten er geen jongeren in de or, maar deze moet een representatieve weergave zijn van zijn werknemers.
Nieuw: MZ Frontliners
In dit interview vertellen Rianne en Justine meer over de nieuwste methodiek, MZ Frontliners, dat voortkomt uit voorgaande, succesvolle methoden. Het richt zich op één organisatie en start ruim voor de or-verkiezingen. Zo is er tijd om jongeren te enthousiasmeren, ze praktische handvatten te bieden, en te helpen bij het zich verkiesbaar stellen voor hun or. MZ Frontliners kent drie fases: boeien, activeren en binden. Eerst worden geïnteresseerde jongeren geënthousiasmeerd en geworven, vervolgens krijgen ze twee workshops en als laatste een campagnecursus. Het project loopt nu voor het eerst bij de COR van de Nationale Politie.