Stagebegeleiders van mbo-instellingen volgden onlangs onze eerste trainingen van project Stagediscriminatie DOORBREKERS. Naast deze training ontwikkelen we nu ook een lespakket, samengesteld met studenten en docenten. Met zowel de training als het lespakket dragen we bij aan de grotere opgave om gelijke kansen te creëren voor studenten op de stagemarkt.
De training heeft als doel studenten met een stagediscriminatie-ervaring betere begeleiding te bieden en onderwijsprofessionals meer te leren over discriminatie, de rol van docenten, begeleidingsmogelijkheden, beschikbare meldpunten en meldroutes.
Wat is de inhoud van de training?
In twee sessies leren onderwijsprofessionals meer over stagediscriminatie, het perspectief van de student, de rol van begeleiders vanuit school, beschikbare meldpunten en meldstructuren. Dat doen we aan de hand van theorie, een ervaringsverhaal van een (oud) stagiair en interactieve casussen. Alle deelnemers doen voorafgaand aan de training mee aan een nulmeting en vullen achteraf een tweede vragenlijst in.
Vóórdat we hier dieper op ingaan leggen we aan de hand van onderzoek van het Verwey Jonker Instituut (2021), in opdracht van de Gemeente Utrecht, het belang uit. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 25% van de Utrechtse mbo-studenten discriminatie ervaart of hier een vermoeden van heeft in de zoektocht naar een stage. Ook blijkt dat 1 op de 8 studenten discriminatie ervaart tijdens de stage. Studenten met een naam die verwijst naar een migratieachtergrond hebben minder kans op een positieve reactie. Verder blijken vrouwelijke studenten een grotere kans dan mannelijke studenten te hebben op een positieve reactie van een stagebedrijf (vooral in de bouwsector en techniek).
Op basis van deze onderzoekresultaten kan geconcludeerd worden dat er sprake is van discriminatie op grond van gender en een migratieachtergrond onder de ondervraagde Utrechtse stagiairs.
Hoe bied je als onderwijsprofessional goede begeleiding aan studenten?
Om als onderwijsprofessional goede begeleiding te bieden aan studenten is het van belang discriminatie te begrijpen. Dit is dan ook onderdeel van de training. In de training gaan we in op wat we verstaan onder discriminatie, inclusie, gelijkheid en gelijkwaardigheid. Maar ook: stagediscriminatie, hoe discriminatie ervaren kan worden, wat feitelijke, impliciete en expliciete discriminatie is, wat stereotypen en vooroordelen zijn, wat intersectionaliteit en microagressie is en wat de rol van omstanders is.
Discriminatie is een breed begrip, waar discussies over kunnen plaatsvinden. Want, wanneer is iets discriminatie? Wat zijn de wettelijke discriminatiegronden, en wat valt daar niet onder? Waar ligt de grens? Of is die vraag eigenlijk niet van belang, omdat actie altijd vereist is? En dan de belangrijkste vraag voor deze training: hoe ga jij hier als onderwijsprofessional mee om? Wat is jouw rol ten opzichte van de student?
Gesprekken
De gesprekken tijdens de training leveren veel interessante voorbeelden en discussies op: Wat doe je met een student die expliciet gediscrimineerd wordt op stage door dementerende ouderen? Hoe ga je om met een organisatie die vanuit een visie of overtuiging alleen studenten met een Christelijke achtergrond aanneemt? Wanneer stelt een organisatie een gevarieerd of divers team op en wanneer is het discriminatie?
De belangrijkste boodschap: ben je bewust van discriminatie. Iedereen maakt ‘fouten’ en kent onbewuste vooroordelen. Dat geeft niet, als je je maar bewust bent van de situatie en hiervan leert. Zo komen we steeds iets dichterbij.
Stagediscriminatie DOORBREKERS is een project van CNV, vóór en dóór jongeren, en wordt mogelijk gemaakt door VSBfonds. Als ondertekenaars van het Stagepact 2023-2027 focussen we ons met dit project op de pijlers om begeleiding te verbeteren en stagediscriminatie uit te bannen. Wil je op de hoogte blijven van ons lespakket? Stuur een bericht naar projectleider Marissa via m.shanmugalingam@cnv.nl. Ook organiseren we donderdag 6 februari een event over stagediscriminatie!