Mbo-ers uit Rotterdam hebben de eer om als eersten van Noordwest-Europa deel te nemen aan de internationale Youth Challenge. Deze internationale competitie heeft als doel dat alle jongeren wereldwijd in 2030 een opleiding én werk krijgen. De Youth Challenge van Generation Unlimited is door UNICEF Nederland naar Nederland gehaald, en samen met CNV Jongeren vormgegeven. Op 4 april pitchen de studenten van het Albeda in Rotterdam hun innovatieve oplossing voor een probleem waar zij tegenaanlopen in de overstap van school naar werk. Het team dat tijdens de finaledag op 7 juni wint, doet mee aan de internationale strijd met teams uit meer dan 40 landen.
In drie dagen tijd werken 16 studenten van het Albeda in Rotterdam aan een eigen creatieve oplossing voor een door hen gekozen uitdaging. De groepjes studenten richten zich op diverse uitdagingen, van het opzetten van een eigen bedrijf na de kappersopleiding tot het voor jezelf leren opkomen als je net begint met werken in de zorg. De eerste bootcamp-dagen vonden plaats op 23 en 29 maart. “Het is leuk om samen naar een oplossing te zoeken, dat je het niet in je eentje doet. We hebben hier allemaal last van en nu kan je het bespreken en oplossen,” vertelt een van de deelnemers. Studenten leren om samen uitdagingen te tackelen in voorbereiding op de arbeidsmarkt, maar gaan ook onderling de strijd met elkaar aan.
Onder begeleiding van mentoren uit het bedrijfsleven bereiden studenten een pitch voor die ze op maandag 4 april geven. De teams die doorgaan ontvangen een startkapitaal van 1000 euro om hun idee verder uit te werken. Het team dat tijdens de Nederlandse finale op 7 juni wint, doet mee aan de internationale strijd met andere Youth Challenge-teams uit meer dan 40 landen. Want hoewel talent universeel is, zijn kansen dat niet. Daar brengt de Youth Challenge verandering in. De internationale Youth Challenge is opgezet door Generation Unlimited en een wereldwijde movement dat zich inzet voor social ondernemerschap en jongerenbetrokkenheid. Het doel is dat jongeren wereldwijd meer (zelf)vertrouwen krijgen en 21e-eeuwse vaardigheden ontwikkelen die van pas komen op de arbeidsmarkt.
Voor de organisatie in Nederland is UNICEF Nederland de samenwerking aangegaan met CNV Jongeren. Als vakbond en projectorganisatie werkt CNV Jongeren veel met scholieren en jongvolwassenen op de arbeidsmarkt, met speciale aandacht voor kwetsbare doelgroepen en kansengelijkheid. Albeda is één van de grootste mbo’s in Nederland en profileert zich op hun innovatie capaciteit wat goed aansluit bij de Youth Challenge. Butterfly Works, een studio voor sociale innovatie, faciliteert de bootcamps voor de jongeren op locatie bij OASE te Rotterdam. Verder is adviesbureau Regioplan betrokken. Zij helpen bij de monitoring en evaluatie van de eerste editie van de Youth Challenge in Nederland. De eerste editie van de Youth Challenge in Nederland wordt mede mogelijk gemaakt met de financiële steun van o.a. Fonds 21, Cognizant, de Janivo Stichting, de Goldschmeding Foundation en Platform Jongeren en Werk.