eerdere projecten op inclusiviteit

We doen heel veel mooie projecten, maar we deden er ook al veel. Zij verdienen geen vergane glorie, maar een eregalerij! Zo gezegd, zo gedaan: hier vind je het projectenarchief inclusiviteit. We presenteren onze eerdere projecten hieronder kort en krachtig. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op via info-jongeren@cnv.nl. Geweldige ideeën kun je namelijk altijd weer uit die archieflade halen en nieuw leven in blazen. En dat doen we heel graag zelfs met jouw hulp!

Mind the Gap

Voor veel jongeren met een extra ondersteuningsbehoefte verloopt de overstap van voortgezet speciaal onderwijs (VSO) / praktijkonderwijs (PRO) naar een vervolgopleiding of de arbeidsmarkt moeizaam. Met Mind the Gap streven we ernaar dat deze jongeren sneller een duurzame plek vinden en niet in een ‘gat’ vallen.

Realisten Academie 2.0: de inclusie-makers

Met MDT-project ‘Realisten Academie 2.0: de inclusie-makers’ werken we aan een positieve beeldvorming en doorbreken we taboes rondom arbeidsbeperkingen. Dit doen we door jongeren met een arbeidsbeperking te trainen en hen te verbinden met jongeren en organisaties. Daarbij zorgen we voor zowel landelijke als regionale impact.

Startkabels

Met MDT-project startkabels organiseren Nederlandse jongeren een laagdrempelig event voor Oekraïense jongeren. Zo maken zij kennis met de Nederlandse arbeidsmarkt en (werk)cultuur en jongeren in Nederland met die van hen. In vier weken werken jongeren aan het event. En daar helpen wij ze bij met leerzame masterclasses, tussentijdse persoonlijke ondersteuning en intervisie-momenten. Zodat de deelnemende jongeren iets voor zichzelf doen én voor en ander.

Van zij naar wij

Jongeren met een migratieachtergrond ervaren meer discriminatie op de werkvloer. En dat laat talenten soms onbenut. Met 'van zij naar wij' activeren we bedrijven en organisaties om diversiteit en inclusie op de werkvloer aan te pakken. Door jongeren in gesprek te laten gaan. Met elkaar, met vakbonden en meldpunten en binnen organisaties met collega’s.